Onsdag 8. desember 2004 kl. 10:30 tok vi av fra Tromsø lufthavn med Umeå som destinasjon. Været i Tromsø var ikke av det aller beste. Snøbygene lå tett i sør, men vi gikk via Ansnes og hadde fine forhold opp Dividalen til Sverige. På svensk siden var det CAVOK hele veien.
En siste sjekk av været før avgang. |
Etter 50 minutters flyging krysset vi grensen til Sverige og fløy inn i soloppgangen og blå himmel. Nordvestlig vind ga oss en fin bakkefart og vi landet i Umeå etter 3t10min.
Vi er i Sverige og solen står opp |
Leif Stamnes er fartøysjef ENTC-ESNU |
Og navigatør er Trond Jenssen |
Etter refueling i Umeå og sjekk av været får vi opplyst om sterke høydevinder, opptil 45 knop fra nordvest i 5000 fot, avtagende til null vind i Sør-Sverige. Vi finner ut at vi kan nå Gøteborg Säve etter 4 timers flyging og leverer Flightplan. Denne gangen er Trond fartøysjef med Leif som utmerket navigatør.
Idet solen går ned, tar vi av fra Umeå og har ca 4 timers flyging til Gøteborg Säve. Det blir fort mørkt, men med CAVOK kan vi ligge i 5000 fot med ca 140 knops bakkefart. Og det må sies at Lufttrafikk-tjenesten i Sverige er eksemplarisk! Idet vi forlot ett luftrom, fikk vi automatisk opplyst neste frekvens. Og ved første oppkall ".good evening, this is LNALH" kom svaret kontant: "Radar contact" eller "Cleared to cross TMA 5000 feet" osv.. Det var den behageligste VFR natt turen jeg har opplevd!
Etter 3t50min settes hjulene på den mørke asfalten på Gøteborg Säve og vi takser inn til parkering og en velfortjent pause.
Vi er tidlig oppe, og gleder oss til siste innspurt. Skuffelsen er stor når vi ser TAF og METAR for Sør-Sverige og Danmark; tåke, dis og vertikalsikt under 100 fot. Vi drar ut til flyplassen og tanker opp flyet og titter ut i været.
Tanker opp flyet mens tåken ligger helt nedpå capsen til fuel-mannen. Ingen flyging idag. |
Tidlig morgen stikker vi ut til flyplassen for å gjøre alt klart til nytt forsøk. Både jeg og Leif var skjønt enige om at vi hadde sett bedre METAR og TAF, men også verre... I Gøteborg var det faktisk ikke så verst, med sikt langt over VFR minima.
Relativt gode forhold, men sikten gikk nedover lenger sør og vi måtte dessverre snu. |
Vi gjør to forsøk denne dagen. Andre gangen hadde det lettet såpass at vi kom oss til Danmark, men så var det tåke og vi snur tilbake til Gøteborg. Skuffelsen er stor og jeg og Leif trøster oss med en tur på Liseberg som var åpnet til jul.
Liseberg pyntet til jul! |
Resten av helgen var en eneste lang bedrøvelig lesning av METAR og TAF. Tåke og atter tåke i hele Danmark samt Skåne gjorde avgjørelsen lett; ingen VFR flyging var mulig!
Mandag 13 desember må dessverre undertegnede forlate Leif alene igjen i Gøteborg. Jeg måtte tilbake på jobb, og det var med tungt hjerte jeg forlot LN-ALH og Leif ute på Säve. Etter buss til Oslo og Norwegian til Tromsø var jeg hjemme på kvelden, men tankene var igjen i Gøteborg.
Og som alle nå vet, så kom LN-ALH seg til Odense denne dagen!
Jeg legger ved Leif´s egne ord fra denne turen:
"...Tirsdag morgen våknet jeg med en utrolig god magefølelse. Kan det lykkes
i dag?. Sjekk av TAF og METAR, jo kanskje. Ut til Sæve, ny TAF og METAR. Jeg
prøver. Muligheten til retrett var helt uproblematisk. Bra hele dagen på Sæve.
Jeg må medgi at pulsen var adskillig over hvilepuls da jeg tok av. Uten
assistanse følte jeg meg en smule ensom. Ut fra Sæve, heftig turbulens. Godt
tegn. Er det vind er det ikke tåke. Motvind 65 knop, fint, 1000 fot, så høyt er
det lenge siden jeg har vært på disse trakter. Bra!!
Jeg velger å gå utenom ctr.soner og setter kursen etterhvert mot Danmark. Nå
begynner det å sige nedpå, men etter et lite havstykke så er jeg der. Taket
senker seg. Odense kaller opp og spør om intentions. Jeg ber om å få lande.
Værrapport 0 vind og redusert sikt, men snart er er jeg på finalen, og ser der
lyser banelysene mot meg som det skjønneste juletre. Hva gjør vel det at alle
fire innflygingslysene er røde som Mao selv. Full flap og det var det. Noen gode
tanker til Mesteren der oppe som også denne gang sto meg bi.... En kort konf.
med Hans, tog til Kastrup og taxfree til jul og hjemme 0045.. Mer er det ikke å
si om den saken."